FRÄMMANDE TRELLLEBORGS KONSTMUSEUM 2015 och HALMSTAD KONSTHALL 2016 Den flygande, flytande, böljande mattan har varit ett tema under många år och finns i mina offentliga arbeten men även i verk jag ställer ut. Den har tagit form i skulptur, installation och teckning mm. Den flygande mattan kan man finna i legender och berättelser från flera kulturer, arabisk, persisk, rysk för att nämna några men framförallt är det genom sagorna i Tusen och en natt som den magiska mattan hamnat I vår medvetandesfär. I den ursprungliga versionen fanns det ingen fllygande matta men i översättningar till franska och engelska på 1700-talet hittar man Prins Husseins slitna, gamla matta som visar sig ha den magiska egenskapen att kunna flyga. Des espaces autres (1967), som betyder andra områden på svenska, använder den franske filosofen Michel Foucault mattan och trädgården som ett exempel för att visa vad han menar med en heterotopi. Mattan blir då en symbol för att resa runt världen. |
Samtidigt kunde trädgården i sig själv uppfattas som en matta där hela världen representerades i enhetlig symbolisk perfektion. På så vis symboliserade både mattan och trädgården, en miniatyr av världen samtidigt som den är hela världsalltet. Trädgården, liksom mattan, fungerar som en konkret plats för det imaginära, för det föreställda. Tänker man på det här viset blir sagornas flygande matta en symbol för vår fantasi. |
|
oriental XXVll - teckning |
|
||
Varje Människa är en trädgård - installation |
|
|||
Främmande - del av videoinstallation |
Andra områden och Swastica - videoinstallation |
Oriental - teckningar |
||
Andra Områden - videostill |
Främmande - del av videoinstallation |
|
Månens baksida - fotografi |